torsdag den 18. juli 2013

Top kommunal erhvervsservice giver vækst!

Hovedstadsregionen halser langt efter konkurrenter som Stockholm, (nr. 280 og 65 ud af 300 storbyer) når det gælder vækst. Hvad gør Stockholm da som er langt bedre og vi i Frederikssund kunne kopiere?

Først denne om situationen.

Her er VÆKST-team Frederikssund Kommunes indstilling:

En af tingene der giver succes i Stockholm er en fast tilknyttet vækstfokuseret kommunal medarbejder der hjælper interesserede virksomheder med at finde det helt rigtige domicil. Er det et ledigt erhvervslokale man søger - hjælper man. Er det en byggegrund  - finder man det helt rigtige sted. Er det almindelig rådgivning og orientering  - står man til personlig rådighed. Ikke noget med at henvise til en måske meget lidt inspirerende hjemmeside. Man er aktiv. Er det samarbejdspartnere forsøger man at linke disse.

Kort sagt har man en målrettet fokus på en virkelig fin service. Det igen betyder at den interesserede virksomhed får langt større motivation til at slå sig ned i Stockholm. Ydermere 'slipper' den kommunale medarbejder ikke 'kunden' før der er fundet en løsning alle parter er tjent med.

 

Der er eksempler på at medarbejderen allerede efter første møde (indenfor 24 timer)  kontakter 'kunden' og evaluerer mødet og kommer med alternative forslag der dækker kundens behov. For at spare alles tid og kræfter er der kun een medarbejder tlknyttet et konkret projekt således at der hurtigt kan træffes en afgørelse, idet denne medarbejder har sørget for at alle instanser der kunne være have indflydelse på  projektet er blevet orienteret og eventuelle konflikter med lokalplaner og andet er afklaret. 

Var det noget Frederikssund kunne bruge? Vi er også en del af  Hovedstadsregionen, og hvis vi viser at kommunal service over for erhvervslivet hos os er i sær/topklasse, og midlerne er sådan set enkle, logiske kan vi få flere virksomheder til kommunen. At omkostningen til indsatsen mangefold vil blive tjent ind er kun yderligere et incitament til at få kopieret Stockholms strategi og få succes.

1 kommentar:

  1. Ja, imødekommenhed og god service har altid givet kunder i butikken, uanset om det er røgede makrel eller en byggegrund.

    SvarSlet